A pentominó geometriai fejtörő
játékot Solomon Wolf Golomb amerikai matematikus nevezte el pentominónak, még
egyetemista korában. Először egy 1953-as matematikai szemináriumon mutatta be.
1954-ben egy amerikai matematikai szaklapban publikálta. Az első feladványok,
cikkek, könyvek is tőle származnak, amivel a tudós társadalom érdeklődését
felkeltette az új geometriai probléma iránt. Egyre gyakrabban foglalkoztak
matematikai előadásokon a pentominóval. Egymás után jelentek meg más szerzők
cikkei is ebben a témában. Hamarosan a nyilvánosság körében is elterjedt, és
egyre népszerűbb, kedvelt játék lett.
A pentominó népszerűsége részben
annak köszönhető, hogy a készlettel megoldható feladatok nehézségi szintje
nagyon különböző lehet, a legegyszerűbb, kisgyerekek által is percek alatt
megoldható feladatoktól kezdve a néhány órás vagy több napos komoly fejtörést
igénylő, igazi kihívást jelentő feladatokig.
Sajnos Magyarországon közel sem
olyan népszerű a pentominó, mint Nyugat-Európában, az Amerikai Egyesült
Államokban és Japánban. Hazánkban az ebben a témában megjelent könyvek és
cikkek száma nagyon kevés. A játékhoz szükséges készletek választéka is
csekély.
A pentominóval való időtöltés
kiválóan csiszolja az agyat, egyben sikerélményt ad, és szórakoztat.
A pentominó fejleszti a
kreativitást, a logikus gondolkodást és a geometriai szemléletet. Nagyon
alkalmas szakköri foglalkozásokra, beadni való versenyfeladatok kitűzésére,
játékos, egyéni és csoportos versenyekre.
A pentominó az iskolai tanításban
is jól használható, többféle célra is. A kombinatorikus készség fejlesztésére
kiválóan alkalmas. Jól használható szemléltetőeszközként a geometria
oktatásában – például a szimmetrikus alakzatok vagy az egybevágóságok,
sokszögekkel kapcsolatos fogalmak (oldal, csúcs, él) tanításához –, a
területfogalom fejlesztéséhez, ami játékossá, változatossá és egyben érthetőbbé
teheti a geometriaórákat.
A különböző elemlerakás-kombinációk
előre kigondolásán és megtervezésén keresztül más stratégiai játékok (sakk,
dámajáték, gó) eredményesebb műveléséhez is hozzásegít.
A sikeres pentominózás ezenkívül
elég nagy mértékű alakzatokon belüli tájékozódási képességet igényel, ami
növeli az általános tájékozódási képességet a mindennapi életben is. Ennek nagy
hasznát lehet venni például utazásoknál és kirándulásoknál az útvonalak ésszerű
tervezésével.
A pentominó ezenkívül számos
tudományos kutatási feladatot is ad, az általános iskolások számára is
„kutatható” nyitott kérdésektől a matematikusoknak való megoldatlan
problémákig.
Itt van a 12 pentominóelem:
Feladat:
Rakd ki a Csopa kifejezést úgy, hogy minden betűben fel legyen használva egy 12 elemű pentominókészlet!
következő feladat
A fényképekhez kapcsolódó matematika-feladatok itt tekinthetők meg.