Csopa #STEAM 102 - 112 Így STEAMeltünk...

Az elmúlt két hétben felpörögtek a Csopa STEAM Alkotópedagógiai Műhely foglalkozásai. November  4-én, kedden a Nikola Tesla Szerb Tanítási Nyelvű Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium, Diákotthon és Könyvtár harmadikosai, szerdán a kecskeméti Gyermekliget Alternatív Iskola és AMI negyedikesei, csütörtökön az Óbudai Nagy László Általános Iskola hatodikosai, pénteken a Nikola Tesla  Iskola negyedikesei jártak nálunk.

Ezt a hetet a budakalászi Csodabogár Óvoda kicsinyeivel kezdtük, akik háromalkalmas bérletüket zárták élménytereinkben. Hétfő délután az Orchidea Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Óvoda, Általános Iskola és Gimnázium hatodikosai, kedden a Nikola Tesla Iskola másodikosai, szerdán a Gyermekliget Iskola öt-hatodikosai kalandoztak a tudományos központban. Csütörtökön Kiskunhalasról harmadikosok, a Kőbányai Fekete István Általános Iskolából ötödikesek vettek részt a másfélórás workshopokon. A STEAM szempontjából intenzív időszakot a Nikola Tesla  Iskola elsőseivel zártuk november 14-én. 

A műhelyfoglalkozásokat munkatársaink, Dányi Eszter és Paszternák András vezette. Az egyalkalmas csoportokkal a kreativitás nyomába eredtünk, megismerkedtünk Öveges Józseffel, jártunk a róla elnevezett előadóteremben, ahol látványos kísérleteket néztünk meg, felkerestük a Richter Gedeon labort. Az ovisokkal az életkori sajátosságokat figyelembe véve ismerkedtünk a tudományokkal, a második alkalomra érkező iskolásokkal a kísérletezésé volt a főszerep. 

- Dányi Eszter beszámolói -

Hogyan fonódhatnak össze tudományos területek a művészettel és hozhatják elő a legkisebbek kreativitását is? A Csopa STEAM Alkotópedagógiai Műhelyünkben nap mint nap ennek megtapasztalására biztosítunk lehetőséget akár az óvodás, akár az iskolás csoportok számára. A Nikola Tesla Szerb Tanítási Nyelvű Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium és Kollégiumból már nem először fogadtunk csoportot. Ez alkalommal, november 4-én harmadik osztályosok érkeztek hozzánk. Bár a diákok többsége szerb származású, remekül értenek és beszélnek magyarul is. Kíváncsi figyelemmel hallgatták az Öveges József professzor úrról szóló történeteket. A róla elnevezett előadótermünkben aktívan és lelkesen működtek együtt Kiss Csaba szenior előadónkkal, hogy a látványos kísérletek megtekintésén túl, azokhoz asszisztálva még emlékezetesebb élményeket szerezzenek. A fehér köpenyes közös kísérletezést is nagyon élvezték a Richter Gedeon laborban. A STEAM tudományos-kreatív foglalkozáson elengedhetetlen a jó csapatmunka. Ez sokszor kihívást jelenthet a diákoknak, de mindenképpen hasznos, ha fejlesztjük alkalmazkodóképességüket. Most egy kifejezetten pozitív példát láttam. Az egyik csoport egészen hamar elkészült a feladattal, a természeti jelenséget bemutató makettjével és annak tervrajzával. Egy másik csoport bár már tudta, hogy mit szeretne létrehozni, látszott, hogy versenyt futnak az idővel a megvalósítás során. Ekkor a már készen lévő csoport tagjai átmentek, hogy segítsenek társaiknak. A délelőtt lezárásaként egy kreativitásból, feladatmegoldásból, együttműködésből jeles kis csoportnak állíthattuk ki a jól megérdemelt okleveleket.


November 6-án az Óbudai Nagy László Általános Iskola tanulói bizonyították nálunk, hogy a gyermeki kreativitásnak nincsenek határai. Ahogyan a Csodák Palotája általános küldetésében, úgy a STEAM-foglalkozásainkon is megmutatkozik a cél, hogy a gyerekek játszva tanuljanak. Azért biztosítunk számukra fizikai kísérlet bemutatót és fehér köpenyes laboros kísérletezést, hogy igazán meghatározó élményeket szerezzenek. Hogy otthon lelkesen mesélhessék el, milyen érdekes dolgokat láttak, tapasztaltak science centerünkben. A résztvevő 6. osztályosok az elmúlt években magukba szívott ismereteket remek módon hasznosították, amikor a természeti jelenség bemutatására került sor. Kiemelkedően találékonyak voltak. Olyan egyedi, eddig még nem látott ötleteket mutattak be, hogy megerősítést nyert számunkra, hogy ezeknek a foglalkozásoknak van létjogosultsága. Ezzel a szép tapasztalattal robogunk tovább, és várjuk továbbra is a kisebb-nagyobb gyerekeket foglalkozásainkon.