Kapcsolatépítés Szlovákiában - a komáromi Selye János Egyetem módszertani napján jártunk

Július 4-én, pénteken került sor a komáromi Selye János Egyetem Tanárképző Karának Kémiai Tanszékén az I. Természettudományos és VII. Kémiai Módszertani Napra. A régió pedagógusait Szarka Katalin, a rendezvény főszervezője és moderátora köszöntötte. Bese László, tanulmányi ügyekért és nemzetközi kapcsolatokért felelős dékánhelyettes nyitógondolatai után három előadás hangzott el. 

Elsőként Paszternák András, a Csodák Palotája tudománykommunikációs vezetője, a Lauder Javne Iskola STEAM-programkoordinátora foglalta össze tapasztalatait az ismeretterjesztés helyzetéről, lehetőségeiről „A lombik árnyékában - tudománykommunikáció vegyész szemmel" címmel. A tudományos élményközpontból és a Lauder Multiverzum Innovációs Tér (MIT) Diáklaborból összegyűjtött jó gyakorlatok mellett, részletesen vázolta a Csopa STEAM Alkotópedagógia Műhely oktatási céljait és eddig elért eredményeit. A prezentációt követően az előadó hosszan válaszolt a közönség soraiból érkező kérdésekre. 

Kovács Mihály (Eszterházy Károly Katolikus Egyetem, Eger) a szabadulójátékok tanórai alkalmazásával kapcsolatban végzett kutatásainak eredményeit foglalta össze „Meneküljünk kémia óráról! Szabadulójátékok használata a kémia oktatásban" című előadásában. Az elméleti háttér ismertetése után gyakorlati példákon keresztül kaptunk betekintést a változatosan alkalmazható módszerekbe. Számos, odahaza is bevethető ötletet kaptak a résztvevők a feladatok, rejtélyek kidolgozásával kapcsolatban. Megtudhattuk, a mesterséges intelligencia miként segítheti a tanárok munkáját a "szabadulószobák" összeállítása során. 

A Szlovákiában zajló tanügyi reform első helybéli eredményeiről Gogola Frigyes (Kóczán Mór Alapiskola és Óvoda, Csallóközaranyos) számolt be. Az új rendszerben tanuló elsősökkel és másodikosokkal kapcsolatos pozitív hatások mellett megismerhettük az iskola felsőbb évfolyamait érintő oktatási változásokat is. Az igazgatóhelyettes „Természetismerettől a természettudományokig az új Állami Oktatási Program keretén belül" összefoglalója élénk érdeklődést váltott ki a programhoz csak a következő tanévekben csatlakozó oktatási intézmények képviselőinek körében. Az élményalapú oktatás, a saját, iskolai oktatási terv nagyban hozzájárulhat ahhoz, hogy a diákok számára még otthonosabb legyen a XXI. század megújult iskolája. 

Zárásként Szarka Katalin összegezte a módszertani napokon elhangzottakat. A talkozó remek alkalmat teremtett a kapcsolatépítésre a Komárom vonzáskörzetében található szlovákiai és magyarországi iskolák tanáraival. 

Köszönjük a megtisztelő meghívást! 



(fotó: Szarka Katalin, Andruskó Imre)