Bántani és bántva lenni - Zubovics Evelin Alexa előadása a Csodák Palotájában

Zubovics Evelin a Csopában
Szombat délután 39. alkalommal rendeztük meg a Tudományos Csopa Cafe programot, melynek keretében a kutatók mindennapi munkájával ismerkedünk. A "Családban marad" tudománykommunikációs pályázat nyertesét, Zubovics Evelin Alexa pszichológust (Természettudományi Kutatóközpont, Kognitív Idegtudományi és Pszichológiai Intézet, Lendület Fejlődéstani és Transzlációs Idegtudomány Kutatócsoport) Paszternák András tudománykommunikációs vezetőnk kérdezte pálya- és témaválasztásáról, kutatásairól, az eddig elért eredményekről. Szóba kerültek az ismeretterjesztésben elért sikerek, a más területeken szerzett szakmai tapasztalatok is. 
 
A Bántani és bántva lenni című előadás az iskolai zaklatás, közismert nevén bullying problémájával foglalkozott. A bemutatott kutatások részben arra voltak kíváncsiak, hogy az ADHD-val, vagyis a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavarral diagnosztizált serdülők esetében mennyire jellemző az oktatási intézményekben egyre gyakrabban tapasztalható negatív jelenség. Megtudtuk, hogy az ADHD-val érintetteknél gyakoribb a fizikai és verbális agresszió, gyakrabban vesznek részt iskolai zaklatásban, támadóként. Azonban – mivel tüneteik révén sokszor éretlenek és kapcsolataikban kevésbé sikeresek – kortársaik visszautasítása úgy is megnyilvánulhat, hogy a zaklatás áldozatává válnak. 
 
A tartósan fennálló kortársbántalmazás általában véve is – de halmozott kockázatstátuszuk miatt az ADHD-val érintettek esetén fokozottan – jelentős probléma gyermek- és serdülőkorban, hiszen megnöveli a depresszió, a szorongás, az öngyilkosság és a szerhasználat valószínűségét, valamint az iskola elkerüléséhez és a tanulmányi teljesítmény romlásához, hosszú távon egészségügyi problémákhoz vezethet. 

 
A vizsgálatok eredményei hozzájárulhatnak a területen alkalmazott prevenciók és intervenciók fejlesztéséhez. Az iskolai zaklatás megelőzésének fontos célterülete lehet a megerősítés-érzékenység – vagyis ahogy a jutalmakra és büntetésre reagálunk, és az affektivitás – azaz a hajlam negatív és pozitív érzelmek megélésére.
 
Evelin közérthető, dinamikus előadása elgondolkodtatta a hallgatóságot. Zárásként a felmerült kérdések kerültek megválaszolásra, majd vendégünk lejegyezte gondolatait a sorozat emlékkönyvébe. 

(Fényképek: Tepliczky István, PA; Videó: Galileo Webcast